Elin Linde

Julafton

Kategori: Allmänt

Det blev en lite annorlunda jul i år med tanke på att vi var i Japan men det gick bra ändå. Visst, jag saknade den där mysiga julkänslan men jag tycker ändå att vi fick en bra dag. Julig på ett annat sätt liksom. Johannes och jag började med en cykeltur till the imperial palace som var the place under tiden Kyoto var huvudstad. Det var mysigt att cykla runt och lära sig lite mer om japansk historia. Någonting japanserna är bra på är att skapa fina parker och trädgårdar och the imperial palace var placerad i en fin och stor park. Dessutom fanns det en fin japansk trädgård inne på palatsområdet. 
 
 
Vi fortsatte cykelturen till en tebutik som vi spanat in. Alltså, jag älskar tebutiker och skullle om jag kunde köpa upp allt. Haha. I Japan dricker de i princip bara grönt te och det var såså gott i jämförelse med det vi har i Sverige. Så mjuk och len smak på något vis. Vi köpte med oss en påse grönt te och en burk matchapulver som de också har i allt. Så roligt ändå att teet har en så central roll i så mycket. När vi var klara med tebutiken cyklade vi hem för att möta upp de andra och åka till Arashiyama bamboo forest. Det var ett väldigt fin område och spännande skog att titta på. 
 
 
Efter denna utflykt begav vi oss hemmåt och köpte mat på vägen för att äta och fira lite jul hemma. De firar inte jul i Japan men det fanns ändå lite julteve att titta på för att få lite feeling. Haha, det var ungdomar som spelade olika instrument och klassiska stycken, en del utklädda till tomte och äpple. Haha. Japansk teve är sevärt kan jag säga!  
 
 
Kommentera inlägget här: