Elin Linde

Hemma igen

Kategori: Allmänt

Den 17:e december lämnade vi Enok hos Köpplers i Dalarna för att bege oss mot Arlanda och Japan. Resan gick bra och vi kom fram på eftermiddagen den 18:e japansk tid. Vi hade förberett oss på KAOS och att vi inte skulle förstå någonting men det visade sig vara fel då allt flöt på hur bra som helst och utan problem lyckades vi ta oss med tunnelbana till vårt hotell i Tokyo. Puh. Vi har faktiskt inte stött på ett problem en enda gång utan all har gått smidigt och vi har alltid hamnat på rätt ställe. Haha. Vi kom iallafall till vårt hotell där vårt rum visade sig ha värsta utsikten över Tokyo. Wow. Så mycket skyskrapor och byggnader. Fascinerande på något sätt. Vi tog en promenad till ett område som heter Ginza och strosade runt. Vi åt middag på en restaurang där de inte kunde någon engelska och jag åt något jag inte vet vad det var. Haha. En härlig första kväll iallafall. 
 
Innan vi for till Japan hade vi läst och blivit tipsade av min Japanska vän om saker att göra och på våra tre och en halv dagar hann vi med allt vi tänkt. Effektiva och långa dagar vilket det helt klart var värt. Tråkigt nog blev jag sjuk med feber och halsont så jag var lite hängigare än vanligt men med ipren gick det bra. Dag två (och alla andra dagar också för den delen) vaknade vi till denna utsikt och sol. Härligt! 
 
 
Denna dag begav vi oss till två närliggande områden som heter Shinjuku och Harajuku. 
 
 
I Shinjuku finns det ett ställe som kallas scrambled crossing med övergångsställen i alla riktningar. Trots så mycket folk överallt är det så strukturerat och man får inte riktigt den där kaoskänslan som jag trodde innan. Vi strosade runt och tog in allt knasigt. I de här områdena finns det gott om second hand butiker som vi spanade in. Japanerna har galet bra stil alltså. Vi vandrade runt bland skyskrapor och skärmar blandat med lugna och mysiga sidogator. Vid lunch beställde vi ramen i en automat. Bara en sådan sak liksom. Haha. Det var väldigt gott iallafall. 
 
När vi strosat runt ett tag tog vi en eftermiddagsfika och drack milk tea. Något jag gillar med Japan är att det är ett te-land vilket passar mig fantastiskt bra. Vi hakade på trenden och drack milktea med bobas (slajmkulor). Drycken var god men de där kulorna var inte vår grej. Resten av dagen fortsatte vi strosa. 
 
 
Till slut blev det dags för middag och dumplings stod på tur. Likaså med maten hade vi en lista på saker vi ville smaka på, däribland dumplings. 
 
 
På väg hem igen passerade vi the scrambled crossing igen och fick se det i kvällsskrud. Knasigt är min beskrivning. 
 
Kommentera inlägget här: